ضرورت برگزاری دوره های تربیت مربی مهد؛
مربی آگاه امروز کودک موفق فردا را خواهد ساخت
به گزارش معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد استان قم، آموزش های پیش دبستانی، کودک محورند، نه موضوع محور و برنامه ها بر اساس کودک محوری طراحی و تهیه می شوند؛ منظور از کودک محوری، این است که علایق، نیازها و توانایی های کودک اساس برنامه ریزی قرار گیرد .
در دوره پیش دبستانی، موضوعات درسی مهم نیست، بلکه رشد کودک اهمیت بسیاری دارد و آموزش های آن رشد محور هستند.
مسأله بسیار مهم در برنامه آموزش پیش دبستانی، این است که این برنامه، پیش زمینه آموزش دبستانی می باشد؛ در برنامه های پیش دبستانی، خواندن، نوشتن و حساب کردن به کودکان آموزش داده نمی شود، بلکه زمینه ها و مبانی آمادگی کودک فراهم می شود تا او در دوره دبستان، خواندن، نوشتن و حساب کردن را یاد بگیرد.
یکی از اهداف مهم آموزش پیش دبستانی، این است در که کودکان نگرش مثبتی نسبت به محیط کلاس و مدرسه ایجاد کنیم تا کودک به خود انضباطی برسد و انضباط را رعایت کند.
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی در گفت و گویی، نقش مربیان بر آموزش ساختارمند را حائز اهمیت عنوان کرد و در خصوص ضرورت برگزاری دوره های تربیت مربی مهد و پیش از دبستان گفت: در دوره های تربیت مربی فراگیران می توانند در این امور مهم و حیاتی نقش مربی را به خوبی ایفا نموده و نوید بخش جامعه ای سالم، پرطراوت و با نشاط باشند.
فائزه پورشمس توجه به اهمیت دوره کودکی و اثر پذیری آنها از محیط اطراف را مورد تاکید قرار داد و افزود: تربیت افرادی که بتوانند از کودکان در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی بر پایه اصولی علمی و عملی مراقبت نموده، بسیار تاثیرگذار است.
این کارشناس مهارت های زندگی و توسعه فردی، برنامه ریزی مربی در راستای شناخت کودک نسبت به خود و کسب مهارت های مسئولیت پذیری و پرورش اخلاق مبتنی بر ایجاد عادات نیکو را مسأله بسیار مهم در برنامه آموزش پیش دبستانی عنوان کرد.
پور شمس با بیان اینکه در دوره پیش از دبستان زمینه ها و مبانی آمادگی کودک فراهم می شود، گفت: یکی از اهداف مهم آموزش پیش دبستانی، این است که در کودکان نگرش مثبتی نسبت به محیط کلاس و مدرسه ایجاد کنیم تا کودک به خود انضباطی برسد.
*جایگزینی مربی عملگرا با مربی کنش گرا
وی ادامه داد: مربی باید خودش به خطاهای شناختی واقف باشد و بجای یک مربی کنش گرا عملگرا باشد، چون یک رفتار کنشی ممکن است کودک را از ادامه ارتباط دلزده کند.
وی بیان کرد: مربی موفق در ابتدا ارزش ها و توانمندی های کودک را شناسایی، سپس در راستای استعدادپروری، آموزش های سطحی را به عمیق تبدیل می کند.
پورشمس ادامه داد: مربی که برای تغییر و تحول خود تلاش کند، می تواند با اعمال این تغییر، در مراحل رشد و افزایش مهارت و مسئولیت پذیری کودکان نیز موفق تر عمل کند.
*تکیه بر آموزش های مبتنی بر فرهنگ
وی نقش مربیان در این خصوص را بسیار ارزنده و اساسی توصیف کرد و گفت: مربیان ما باید بتوانند فرهنگ خود را با علاقه شناخته و براساس فرهنگ پربار خودمان آموزش های خلاق و محتوایی اثربخش را طراحی کنند.
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، افزود: مراکز پیش دبستانی به شرطی که بتوانند رسالت و نقش تربیتی و فرهنگی خود را به درستی ایفا کنند، می توانند به کودکان دنیای مطمئن، قابل اعتماد و شاد را بشناسانند و انسانیت، آزادی، عدالت، استقلال، صلح و آرامش، قانون مندی و سربلندی را برایشان معنا کنند تا در آینده جامعه ای پربارتر را رقم بزنند.
*آغاز ثبت نام دوره آموزشی مربی پیش از دبستان در جهاد دانشگاهی قم
با توجه به مساله مهم آموزش نیروی انسانی به خصوص آموزش مربیان پیش از دبستان، مرکز آموزش های تخصصی علوم انسانی جهاد دانشگاهی، ثبت نام دوره تخصصی- آموزشی "مربی پیش از دبستان" را آغاز کرد.
این دوره با هدف ارتقای دانش و مهارت مربیان مهدکودک ویژه متقاضیان مربی گری و مربیان شاغل برگزار می شود.
روش های تغییر اصلاح رفتار، اختلالات شایع دوره کودکی و مهارت های زندگی کودکان از سرفصل های ضروری این دوره آموزشی به شمار می رود.
آشنایی با تعریف روانشناسی رشد، عوامل موثر بر رشد، نظریه ها و مراحل رشد در دوره کودکی، شخصیت و تفاوت های فردی و اختلالات رشد از دیگر سرفصل های این دوره تخصصی می باشد.
نظر شما :